
Hom diria que Xevi Pujol és un
poeta d’aquest ordre: fabrica textos que, en primer terme, remeten a ells
mateixos, com a prolongació de la tradició literària que reconeixen com a
pròpia i a la qual vénen a sumar-se. Això és manifest en la tria d’una forma
com el sonet, ja notablement present a El
satèl·lit d’una engruna, i que, ara, representa la meitat del gruix d’aquesta
nova publicació, més breu. I es manifesta en l’autopercepció del jo en el
procés de l’escriptura, com en el primer sonet, on s’estableix,
ausiasmarquianament, una comparació entre el còndor, de vol potent i elegant, i
el jo –el poeta–, que s’arrossega per terra esperant un vent que l’envoli. Podríem
dir que es tracta d’una presentació a l’estil clàssic, que busca la captatio venevolentiae del lector, però
a mesura que anem llegint els seus poemes ens adonem que Xevi Pujol ha escrit
aquí, irònic, una poètica, perquè en realitat se sent molt còmode a terra, i
enveja poc la distància que posa l’altiu còndor entre ell i les coses. Aquesta
ironia és el tret comú, sempre present, a voltes subtil, però sovint explícita,
molt a prop de l’humorisme quan Pujol dibuixa estampes que en algun as freguen
el grotesc, que generalment admeten una lectura metapoètica, com en el cas del
sonet “dia d’hivern”, on el trobador que practica el “trobar clus” és una
encarnació de la mort. Aquest “trobador”, autèntica contrafigura del còndor del
primer poema, introdueix el tema de la mort dels dos darrers sonets, on el
poeta si bé s’enlaira i practica un discurs més hermètic, ho fa per mostrar el
cul-de-sac a què porta la pretesa “poesia pura”, ja que converteix el poeta en
“un lliri blanc” que li “vetlla [...] el son”.
La tensió entre aquestes
dues formulacions poètiques, una que es mou arran de terra i l’altra que
s’enlaira, no queda, doncs, resolta, sinó tan sols esbossada. Mirall de foc s’alimenta d’aquest
conflicte, on “la perfecta solitud / d’un mirall impossible” no és assolible, i
menys quan irromp l’altre, el tu, l’amor, el desamor, el caos, la vida. Al
final “se’ns obren miralls d’ombra espessa” i “ens anem fent il·legibles”: el
cercle es tanca, capgirat, ja que si el primer dels deu sonets escenificava la
complaença del poeta que des de terra manifestava irònica admiració pel vol
elevat del còndor, confessa ara sentir-se abassegat per la imatge confusa i
alhora hermètica que li torna el mirall. Com es resol aquest impasse? No ho sabem, perquè només el
poeta en té les claus..., si és que vol –si és que cal– superar-lo. Però, en
qualsevol cas, això es revelarà en un altre llibre.
Jesús Aumatell, editor d'emboscall
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada