![]() | ||||
Jesús Aumatell, Carme Pagès i Ana Maria Velaz. |
Arrelada a les roques de la llar,em faig, immersa en aigües temperades.I prenc, com l’esponja, diferents formesque em dicta la incommovible marea.I, per molt que ho intenti, massa baulesem priven el trasllat a altres confins.(Esponja)
Aquí
les formes tradicionals es posen al servei de l’experiència personal de
l’autora. Exemple acomplert d’allò que Roman Jakobson va definir com a
funció poètica el 1956 [dins el marc d'un congrés per a l'estudi de l'estil literari celebrat a Bloomington, Indiana]: la projecció del principi d’equivalència de
l’eix de la selecció sobre l’eix de la combinació” [en la terminologia
jakobsoniana, l’eix de selecció està constituït per les unitats in
absentia (del sistema) que podrien ocupar un mateix punt de la cadena
parlada; mentre que l’eix de la combinació el conformen les unitats
presents en el text (la cadena) i les relacions que s’estableixen entre
elles].
En aquest poema, com en general en tota la seva obra,
Carme Pagès parla de circumstàncies vitals viscudes directament, però
vestides amb les formes de la tradició; així, allò que és personal i propi esdevé universal, atemporalitzat, essencialitzat.
![]() |
Portada d'Al·legorismes profans, de Carme Pagès |
OMPHALOSHierofania elemental és la pedraque sustenta els teus credos.Roca genuïnament majestuosa,que et trobes vora el camí.Sòlida, com la que cobricelavala tomba de la serp sagrada de Delfos.Allà tens desades cosmogonies sintètiquesfecundadores de somnis,que en tu es fan presència protectora;adoració idòlatra de retorn al centreque transforma en foc les forces ceguesdel caos.
A
banda de la seva pròpia obra de creació, Carme Pagès demostra el seu
compromís amb la tradició literària amb els estudis que ha dedicat a
autores que l’han precedit, com Maria Àngels Anglada i Renada-Laura
Portet. Es preocupar de conèixer profundament i directa el context en
què es projecta la seva veu, i contribueix a divulgar-lo. Això és
excepcional en un moment de canvi de paradigma en què, gràcies a les
tecnologies informàtiques que s’han consolidat els darrers vint anys,
qualsevol que sàpiga escriure és potencialment un autor. Això, que
suposa un gran avenç pel que fa a la democratització de l’art de la
paraula, en tant que l’allibera de l’imperatiu econòmic que feia del
llibre un distintiu de classe, comporta també una gran responsabilitat:
la de prendre consciència del context al qual ens sumem, perquè si sabem
d’on venim sabrem on hem d’anar.
Carme Pagès, amb la seva obra, obre un camí a seguir.
Jesús Aumatell
(text llegit en l'acte de presentació del llibre Al·legorismes profans,
de Carme Pagès, a la Biblioteca Carles Fages de Climent,
de Figueres, el 30 de març de 20017)
(text llegit en l'acte de presentació del llibre Al·legorismes profans,
de Carme Pagès, a la Biblioteca Carles Fages de Climent,
de Figueres, el 30 de març de 20017)

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada